Het virtuele schuitje van Stijn en Deborah

14 januari 2008

leve de brandweer

Foto's van de verhuis komen binnenkort, maar eerst moet ik even mijn verbolgenheid over de 'de redactie' van mij afschrijven.

Neen, het gaat even niet over de lelijkheid van de website, en zelfs niet over de geweldig ongebruiksvriendelijke navigatie.
Inhoud, daar draait het om.
En misleiding.

Vrijdag was er een berichtje in de media over een grootschalige internationale enquête naar het vertrouwen dat men heeft in verschillende beroepscategorieën en organisaties.
De brandweer blijkt het meeste vertrouwen in te boezemen. Hoera!

Maar niet iedereen is even betrouwbaar.
Ik citeer de redactie:
Brandweerlui, artsen en leraars zijn de drie beroepscategorieën waarin mensen, internationaal en nationaal, het meeste vertrouwen stellen. Journalisten en bedrijfsleiders scoren slecht en politici staan op de laatste plaats.
(...)
In de kelder van het klassement hebben journalisten (46 procent) het gezelschap van bedrijfsleiders (43) en politici (24).
(...)
Wereldwijd zijn de politici overigens de kop van jut, met Zwitserland (35 procent) en Bulgarije (8) als meest uitgesproken gevallen.

Ik vond dit wel boeiend, en ging even op zoek naar de bron; gfk.
En wat ik daar vond, heeft me met verstomming geslagen:
While the other professional groups tend to enjoy general confidence, out of the nine professional groups included in the survey, the unions come off worst when it comes to trust.
Ja, u leest het goed: volgens het bureau dat de enquête heeft uitgevoerd blijken vakbonden het minste vertrouwen in te boezemen. Waarom vindt de redactie het nodig om dit te verzwijgen, en de uitslag te manipuleren? Heeft men misschien op eigen houtje beslist dat 'vakbondslui' geen echte beroepsgroep is, en het daarom maar laten vallen? Of zijn de vakbonden werkelijk zo corrupt en almachtig dat ze het nieuws mee kunnen herschrijven?
Moet ik nu bang zijn dat Big Brother me bij de kraag vat?

Labels: