Het virtuele schuitje van Stijn en Deborah

19 november 2007

Wie schrijft die blijft

Ik ga het onderwerp van mijn onderzoek een beetje verleggen, al moet de doctoraatscommissie hiervoor nog wel zijn fiat geven.

In mijn literatuuronderzoek heb ik alvast de wending genomen.
Ik ben weer 100den artikels, doctoraatsthesissen en boeken aan het verzamelen, en dankzij het technische wonder dat internet heet, gaat dit bijzonder snel. Ik sprokkel op 1 dag genoeg informatie bijeen om een maand lang zoet te zijn met lezen. Elk van die teksten verwijst weer naar vele andere interessante teksten, en de stapel literatuur groeit dus veel sneller aan dan ik kan bijbenenen. Zeker nu mijn ogen weer pijn beginnen doen, en ik het lezen bijgevolg niet lang kan volhouden.

Het kriebelt om met het echte simulatiewerk te beginnnen, en vervolgens zelf een hoop tekst te produceren. Waar anderen dan later hopelijk ook nut aan kunnen hebben.
Sommige onderzoekers voelen blijkbaar helemaal geen drang om hun onderzoek toegankelijk te maken. Zo ben ik vandaag al weer een uur vruchteloos op zoek naar een recent doctoraat (2001) waar goede vriend Google helemaal niets van terugvindt. Als je van de gemeenschap geld krijgt om 4 jaar lang onderzoek te doen, is het openbaar maken van dat onderzoek toch het minste wat je kan terugdoen?