Het virtuele schuitje van Stijn en Deborah

14 februari 2007

Architext 1: De drive-in kathedraal

Mijn doctoraat zit nog steeds in de oriënteringsfase, en dat betekent dus lezen, lezen en nog eens lezen.
Al lezende kom ik voortdurend boeiende architecturale en technische hoogstandjes tegen. Nieuwsgierig als altijd zoek ik dan even wat meer informatie met dikke vriend Google. De opgezochte websites verwijzen dan weer naar andere websites, en de bal is aan het rollen...
Het lezen gaat bijzonder traag, maar ik leer ook veel bij, en dat is toch het voornaamste.

Ik zal trachten hier regelmatig een van die boeiende projecten die ik ben tegengekomen online te smijten.
Philip Johnson mag de spits afbijten. Deze Amerikaanse Architect was ook de eerste om de prestigieuze Pritzker-prijs te winnen, zowat de Nobelprijs voor architectuur.

Mijn boek vermeldt een ondergronds project van Philip Johnson in Cincinnati, Ohio. Helaas heb ik daar nog geen foto's van gevonden. Als je zoekt op werken van Philip Johnson kom je wel onvermijdelijk het Glass House tegen.



Philip Johnson's Glass House has been called one of the world's most beautiful and yet least functional homes. Johnson did not envision it as a place to live so much as a stage... and a statement. (bron)

Dit huis heeft zo'n mythologische status, dat zelfs een simpele ingenieur als ik het ken.
Het mag dan onpraktisch zijn, het is in al zijn fragiliteit zeer mooi.


Dezelfde architect van dit fragiele juweeltje is er in geslaagd om met dezelfde materialen een mastodont van een gebouw neer te poten. Ik ben er nog niet uit of ik het mooi vind, maar het is alleszins compleet het tegenovergestelde van 'the glass house': the Chrystal Cathedral.



Dit bombastische gebouw wordt onder meer gebruikt als gigantische televisiestudio om via de ether zoveel mogelijk verloren schapen te bekeren tot het ware geloof. Als je toevallig in Zuid Californië bent, en je hebt nood aan wat spirituele genezing, moet je er zeker eens langsrijden.

Het mooie is dat je dan zelfs niet moet uitstappen. De wanden van de kathedraal kunnen immers openschuiven zodat de toegestroomde gelovigen vanuit hun auto rechtstreeks de mis kunnen volgen.
Leve de vooruitgang!

Labels: