Het virtuele schuitje van Stijn en Deborah

27 maart 2007

blablabla: vocabulaire 2

Hoera, de honderdste post!

Laten we een nieuw woordje leren: tectoniek.
Als simpele ingenieur dacht ik dat tectoniek te maken had met ordinaire zaken als aardplaten en continentendrift.

In architectenmiddens wordt het woord tectoniek echter ook gebezigd. Het was mij niet geheel duidelijk wat men bedoelde met de tectoniek van een gebouw, dus ik heb het even opgezocht.

In het mooie boek constructing architecture vond ik niet meteen een hapklare definitie, maar deze cryptische omschrijving:

Tectonics always incorporate all three components:

  • The conceptual connection of the physical assembly and the metaphysical,
  • Architectural space,
  • And all the mutually interacting, transforming and influencing aspects, which, in the end, are specific and also exemplary

Euhhh???


Oh ja: morgen hebben we eindelijk de auto. Net geen maand te laat.

Labels:

2 Comments:

  • Nog een mooie: De tektoniek van een gebouw is de morfologische vertaling van een sfeer. Blijven zoeken, denk ik dan.

    By Anonymous Anoniem, at 27 maart 2007 om 12:08  

  • De mollige Van Dale zegt het als volgt:
    "leer van de architectonische vormen in hun verband met constructie en techniek."

    Wel wat minder poetisch...

    By Blogger Koen, at 30 maart 2007 om 11:49  

Een reactie posten

<< Home