Het virtuele schuitje van Stijn en Deborah

07 mei 2007

The saga continues (2)

Zucht! Uitroepteken!

Nadat Amarok was vastgelopen is het niet meer goedgekomen.
Bij het heropstarten gebruikte de computer nog slechts een deel van het scherm: 600x400 pixels. Het aanpassen van de scherminstellingen leverde enkel een uitvergroot beeld dat deels buiten dat kader van 600x400 viel.
Dan maar de nvidia codecs uitgeschakeld. Resultaat: Kubuntu bleef steeds hangen bij het opstarten.

Na veel gezucht dan maar het grove geschut boven gehaald en Linux er terug afgezwierd.
Ik heb vervolgens een verse install gemaakt met de live cd. Nu werkt alles vlotjes, enkel de resolutie van het scherm wilt me nog niet lukken. Ondanks de juiste drivers voor de beeldkaart. Blijkbaar is het een gekend probleem dat breedbeeldschermen niet automatisch herkend worden. Het scherm heb ik uiteindelijk goed kunnen zetten, maar bij de instellingen van de videokaart zelf kan ik de resolutie 1440x900 niet kiezen.
Ik heb zelfs xorg.conf aangepast zoals ik her en der gelezen had, maar helaas zonder resultaat. Morgen nog eens naar de ICT helpdesk, ze moeten toch het paswoord voor het draadloze net opnieuw ingeven :-).

2 Comments:

  • Dat hangt van beeldscherm tot beeldscherm af: ik heb een Dell D810 met breedbeeld, en heb daar nooit iets moeten veranderen aan de scherminstellingen, niet bij mijn eerste install van Dapper, en niet bij mijn verse install van Feisty een paar weken geleden.

    Grappig dat ze jou dat WEP-wachtwoord niet doorgeven: als ze het zelf ingeven, kan je het nog altijd zelf achterhalen. En al bij al is WEP geen beveiliging meer te noemen he, je kan het wachtwoordje zelf achterhalen ;-)

    Alleszins veel succes nog met de linux avonturen! (heb je deze keer ubuntu of kubuntu genomen?)

    By Blogger Peter Dedecker, at 8 mei 2007 om 10:21  

  • Ik heb terug Kubuntu genomen, maar ik krijg het beeldscherm maar niet goed.
    Het scherm zelf staat wel als een generic 1440x900 - scherm, maar ik kan dit niet als resolutie van de videokaart kiezen.

    Ik heb deze resolutie dan maar zelf toegevoegd in xorg.conf, maar desondanks verschijnt het niet in het lijstje.

    Momenteel ben ik dan maar bezig met via Kubuntu de gnome omgeving te installeren.

    By Blogger Stino, at 8 mei 2007 om 10:53  

Een reactie posten

<< Home